Ackumulator tryckvatten
I vår bil fanns det inte någon extern ackumualtor monterad i tryckvattensystemet vid leverans. Tanken från leverantören var att den luftvolym som bildas när man fyller varmvattenberedaren skall vara tillräckligt. Men det har vi inte fått att fungera utan pumpen har hela tiden gett ett pulserande flöde. Pulsationerna uppstår när pumpens tryckströmbrytare arbetar kontinuerligt så fort man öppnar en kran. Det slutade för vår del med att tryckströmbrytaren brände och pumpen stannade. Som tur var hade vi en reservpump med oss och det var inga problem att få en helt ny pump från vår återförsäljare på garantin.
Men lösningen på problemet var att montera en ackumulator på trycksidan i vattensystemet så nära pumpen som möjligt. Vi valde att motera en membranackumulator från från Fiamma typ A20. Fördelen med denna typ är att den komprimerade luften inte blandas med vattnet och försvinner. Ackumulatorn är förladdad med luft, 0,9 bar genom ventilen på toppen av ackumulatorn.
Så här gjorde vi!
Vi anslöt en av ackumulatorns sidor, det räcker. Den andra sidan pluggade vi. Den är bra att ta bort när man tömmer systemet för att säkerställa att inget vatten är kvar i ackumulatorn.
Vattenpumpen sitter under kökslådorna, så de får man börja med att ta bort. På bilden nedan är sugsidan till vänster med sugfiltet och trycksidan till höger. Vi valde att montera ackumulatorn vertikalt bakom den bakre skpåpsväggen där den inte är ivägen för lådorna. Borrade och försänkte två hål som passade ackumulatorn.
Den befintliga tryckledningen kapades och en t-koppling monterades i vilken vi anslöt ackumulatorn.
Röd tejp på ledningen så vi ser att den bottnar i kopplingarna när vi monterar.
Härifrån går det lätt att komma åt pluggen när man tömmer systemet.
Även ventilen kommer man åt om man behöver kontrollera eller efterfylla luft.
Å så här ser det ut uppifrån.
Nu har vi ett lungt och fint flöde, titta på filmen nedan!