Bodelsbatteri
Vi har valt att byta ut vårt bodelsbatteri från ett AGM-batteri (Absorbent Glass Mat) till ett LiFePO4-batteri (Lithium Iron Phosphate). AGM-batteriet var på 95Ah och vägde 26kg. Ett AGM-batteri kan man ladda ur ner till ca 50% d. v. s. 47,5 Ah att förbruka innan det skadas.
Det nya batteriet vi har installerat är av fabrikat Sunlux och är på 160Ah. Det är utrustat med BMS (Battery management system), uppvärmning och blåtand. Batteriet väger 16,7 kg och man kan ladda ur det ner till 10% d. v. s. 144Ah att förbruka innan det skadas.
Fördelar:
- Väger betydligt mindre.
- Samma storlek.
- Nästan 3 ggr så många Ah att förbruka.
- Går snabbare att ladda.
- Längre livslängd.
- Inget behov av en extern batteri-shunt.
- 5 års garanti
Nackdelarna:
- Priset, betydligt dyrare.
Vår förhoppning är att batteriet har så pass lång livlängd så att priset på lång sikt blir det samma som för ett alternativ med AGM-batteri.
Batteriet fixerat i golvet och fastspänt med en rem. Polskor och kortslutningsskydd är av fabrikat Skyllermark som numera marknadsförs av https://sutars.com.
Till batteriet finns det en app för att övervaka och läsa av förbrukning och batteriets status. Appen kommunicerar via blåtand med batteriets BMS. Enkel men den ger dig all viktig information.
Från vadera pol på batteriet går det dels kablar till två kopplingsplintar och dels två lite grövre kablar till inverten. Kopplingsplintar med kortslutningsskydd från Skyllermarks. På +kabeln till plinten sitter en automatsäkring/avstängning på 100amp och på +kabeln till inverten sitter en liknande på 200amp.
Kablar, kabelskor och krymslang finns att köpa på marina tillbehörsaffärer. Kabelpressen har vi införskaffat på Biltema. En handslägga fungerar bra när man skall pressa kabelskorna på kabeln med pressen.