Dc/Dc-laddare
Vår motor är en Euro6-motor och har en så kallad smart generator som laddar batteriena. En smart generator sänker laddströmmen för att spara bränle när bilen startbatteri är laddat. Detta fungerar inte så bra i en husbil där man vill att bodelsbatteriet skall laddas så snabbt som möjligt under färd. Detta löser man med en Dc/Dc-laddare. I vår bil sitter det en Dc/Dc-laddare från Nordelettronica med beteckningen NE325 40A. Ett batteri av den typen vi har, LiFePo4, slukar så mycket laddström som batteriet kan få. Detta kan leda till överhettning av systemet. Dc/Dc-laddaren kommer här att fungera som en vanlig batteriladdare och begränsa maxströmmen som batteriet laddas med.
Vår Dc/Dc-laddare sitter monterad under golvet där batteriet sitter monterat. Lite bökigt om man skall komma åt den!
Den här laddaren är fläktkyld vilket nog behövs där den är monterad.
Även på denna finns det en switch som måste ställas rätt beroende på vilken typ av batteri man har.
Vi har ett LiFePo4-batteri och då skall nr 1 vara OFF och nr 2 vara ON.
laddaren och elektronikblocket är kopplade samman enligt nedan.